Wielkimi krokami zbliża się 19. edycja Forum Kina Europejskiego CINERGIA. W tym roku festiwal odbędzie się w Łodzi w dniach: 7-14 listopada.

Forum Kina Europejskiego CINERGIA to jedyny w Polsce festiwal poświęcony wyłącznie prezentacji nowego kina Starego Kontynentu.

Program CINERGII jest starannie wyselekcjonowany i zawiera filmy, które widz będzie w stanie obejrzeć w ciągu kilku dni festiwalu, bez konieczności rezygnacji z najważniejszych projekcji. Dlatego nie proponujemy jednocześnie filmów np. z Rumunii, Grenlandii, Republiki Czadu i Tajlandii, a starannie wyselekcjonowane sekcje.

Tradycja i nowoczesność
Myślą przewodnią 19. edycji Forum Kina Europejskiego CINERGIA, przypadającej w 100-lecie wybuchu I wojny światowej będzie prezentacja kina europejskiego, które łączy tradycję i nowoczesność, historię i współczesność, kino mistrzów z filmami debiutantów, politykę i sztukę, unaocznia rewolucję technologiczną i polemizuje z różnymi podejściami do roli kobiet w kinie oraz ich artystycznej niezależności, porównując je z reżyserkami z innych kręgów kulturowych. Ten trend w kinie doskonale wpisuje się w erupcję awangardowych trendów w sztuce, emancypację kobiet, cywilizacyjny skok i nowe filozofie życia, a także w 10. rocznicę wejścia Polski do Unii Europejskiej. Program 19 FKE został tak zbudowany, by sekcje wchodziły ze sobą w przestrzeń dialogu, zachęcając widzów do bardziej aktywnego uczestnictwa w całym festiwalu (spotkania z twórcami, prelekcje, repliki w innych miastach). Pokażemy filmy trudno dostępne, mało- lub nieznane i wiele przedpremierowych.

Nowości i retrospektywy
Dotyczy to zarówno retrospektywy Petera Greenawaya, który po ponad stu latach od narodzin X Muzy wieści śmierć kina opartego na literaturze i linearnej narracji i jako rasowy postmodernista swobodnie żongluje XX-wiecznymi awangardowymi „izmami” (kubizm, nadrealizm), korzystając z nowoczesnych technologii cyfrowych XXI wieku – jak i tak wydawałoby się odległych tematów – jak debiuty europejskie i polskie. Młodzi reżyserzy próbują się odnieść do przeszłości, dawnych mistrzów, stylistyk, języka kina albo przeciwnie kompletnie się od nich odciąć, poszukując własnej tożsamości. Greenaway wizjoner kina i jego wielki kreator zbliża się do innej wybitnej ikony kina europejskiego Carlosa Saury, którą zaprezentujemy, choć z zupełnie innych powodów. Obaj porzucają tradycyjną narrację, gdyż ta wydaje się dla nich mało interesującą i zbyt ograniczającą formą przekazu. Obaj też prowadzą swoiste gry i dialogi z widzem, pełne aluzji i kulturowych odniesień. Z tym, że o ile dla Saury muzyczność stanowi jeden z najistotniejszych elementów kina autorskiego, to dla Greenawaya jest nim malarstwo, choć jednoczesna fascynacja Saury malarstwem Goi jest nie do przecenienia.

W ramach przypominania zapomnianych dziś nieco klasyków kina europejskiego (w latach ubiegłych Marco Ferreri, Tinto Brass, Andriej Konczałowski, Nicolas Roeg, Guy Maddin, Jerry Schatzberg) proponujemy przegląd filmów Carlosa Saury. To kino politycznej metafory, (satyra na reżim Franco i kontestacja otaczającej rzeczywistości) jakie uprawiał – wcale nie tak daleko odbiega od nowego kina włoskich reżyserów Paolo Sorrentino czy Matteo Garrone i innych, którzy choć sami uciekają od doraźności to zarazem opowiadają o niezwykle aktualnych problemach włoskiego społeczeństwa ery Berlusconiego, takich jak stosunek do polityki, manipulacji, korupcji, kryzysu finansowego, zorganizowanej przestępczości, załamaniu tradycyjnych wartości, priorytetów w sztuce, alienacji. Nowe Kino Włoskie podczas 18 edycji FKE zwyciężyło w konkursie na Najlepszy Debiut Europejski. Kryształową Łódkę jury pod przewodnictwem Lecha Majewskiego przyznało filmowi „Salvo. Ocalony” Antonio Piazza i Fabio Grassadonia, a więc kontynuujemy w nowej edycji jego dobrą passę. Od lipca 2014 rozpoczęła się prezydencja Włochów w UE, więc uwaga Europejczyków zwróci się zapewne w ten region Starego Kontynentu.

W 2014 roku mija także 600. rocznica podpisania stosunków dyplomatycznych między Polską i Turcją, ale to nie wyłączny i jedyny powód prezentowania Nowej Fali Tureckiej. To kraj, który geograficznie przynależy do Europy, ale zarazem pozostaje na jej peryferiach, nie tylko dlatego, że we Wspólnocie nie jest. Różni się religią, obyczajowością, stosunkiem do roli kobiet, ale zarazem zaskakuje i burzy nasze stereotypowe wyobrażenia, co kino nowofalowe znakomicie pokazuje. To kraj ścierania się tradycji i nowoczesności, historii, polityki i współczesności, islamizacji i westernizacji, dwubiegunowego stosunku Turków do Europy i Europejczyków, szukania swojej własnej tożsamości, ale i wyobcowania. Temat emigracji i alienacji w Europie, niedopasowania się, ale także krytyki społeczeństw europejskich i ich zagubienia także kontynuujemy z poprzednich edycji CINERGII, gdzie np. prezentowaliśmy filmy Ferzana Ozpetka czy Fatiha Akina. To minimalistyczne, poetyckie, bardzo autorskie, ale także pobudzające do refleksji, nowocześnie zrealizowane, ciekawie reinterpretujące klasyczne gatunki kino od lat ma mocną pozycję na europejskich festiwalach.

W tym roku postanowiliśmy zaprezentować szerzej kino kobiet-reżyserek w Europie. Ma to związek z rocznicą ruchów emancypacyjnych i diametralnej zmiany sytuacji kobiet, które wymusiła I wojna światowa. Czy płeć determinuje rodzaj kina, jaki uprawiają kobiety-reżyserki? A może kino nie ma płci? Czym różni się kobieca wrażliwość od męskiej. Czy nie jest to kolejny mit? Już wcześniej pokazywaliśmy na CINERGII sporo kina kobiet, np. retrospektywę Marty Meszaros czy cieszące się wielką popularnością kino duńskich reżyserek. W ten sposób widzowie dotkną złożoności problemu, jego wieloaspektowości. Realizując ten program nie myśleliśmy jednak o sporach wokół gender, które wybuchły w polskich mediach z wielką siłą nieco później.

Sekcje programowe
W ramach tegorocznej edycji Forum Kina Europejskiego CINERGIA widzowie obejrzą filmy zgrupowane w kilka sekcji programowych:
KONKURS DEBIUTÓW EUROPEJSKICH
KONKURS DEBIUTÓW POLSKICH
RETROSPEKTYWA FILMÓW CARLOSA SAURY
PRZEGLĄD TWÓRCZOŚCI PETERA GREENAWAYA
NOWE KINO WŁOSKIE
NOWE KINO TURECKIE (w 100-lecie kina tureckiego)
REŻYSERKI W KINIE EUROPEJSKIM
FILMOWE ODKRYCIA EUROPY
POKAZY SPECJALNE

CINERGIA, jak sama nazwa wskazuje, to energia kina. W tym roku chcemy kontynuować tę wymianę informacji, myśli, dyskusje, spotkania, bycie razem widzów ze sobą i naszymi gośćmi. Wzorem lat poprzednich będziemy podtrzymywać i rozwijać współpracę z innymi festiwalami, instytucjami i placówkami: między innymi z festiwalem Se-Ma-For i Wytwórnią Filmów Oświatowych w Łodzi, tym bardziej, że to nasz łódzki akcent europejskiego dziedzictwa. Kontynuować będziemy także spotkania z gośćmi, masterclassy, wprowadzenia i prelekcje przed filmami czy sekcjami. Zależy nam na tym, by Łódź ze swoimi filmowymi tradycjami i Szkołą Filmową stały się znów miejscem kojarzonym z młodym i nowym kinem europejskim, które będzie chciało tutaj przyjeżdżać oraz z dobrze przygotowaną do jego odbioru chłonną, ciekawą i krytycznie, niestereotypowo myślącą publicznością.

Organizatorami wydarzenia są: Stowarzyszenie Łódź Filmowa, Urząd Miasta Łodzi, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, Narodowy Instytut Audiowizualny, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Źródło: http://www.cinergiafestival.pl/pl/