Ile faktycznie codziennie potrzebujemy białka? W świecie fitness jest ono niezbędne do budowania mięśni i do pomocy w utracie wagi.

Amerykańskie Towarzystwo Dietetyczne stwierdza, że ​​dla większości dorosłych osób aktywnych fizycznie potrzeba 0,8 gramów białka na kilogram masy ciała na dzień. A co z tymi, którzy spożywają mięso w każdym posiłku? Spożywają białko około pięć razy więcej niż jest na to zapotrzebowanie. Z drugiej strony, zbyt mała ilość białka też nie jest dobra. Niedobór może prowadzić do choroby zwanej kwashiorkor, a także może powodować zaburzenia wzrostu, utratę masy mięśniowej, osłabienie odporności, osłabienie serca i układu oddechowego, a nawet śmierć.

Mięso jest często postrzegane jako jedno z najlepszych źródeł białka. Ale białko to nie jedyny składnik, którego potrzebujemy. Musimy spożywać żywność, która zapewni nam dziewięć niezbędnych aminokwasów.

Wiele osób twierdzi, że mięso jest źródłem wszystkich potrzebnych składników. Jednak są pewne pokarmy na bazie roślin, które również zawierają potrzebne aminokwasy.  Jeżeli spożywasz dużo pokarmów takich jak  rośliny strączkowe, warzywa, owoce, orzechy, nasiona i produkty pełnoziarniste to dostajesz to, co potrzebne Twojemu organizmowi.

Oto osiem pokarmów wysokobiałkowych, które można spożywać zamiast mięsa.

 

Nasiona Chia

wyróż

Wiele osób darzy miłością te nasiona. Mają 4 g białka w każdych 2 łyżkach, pomagają w trawieniu i sprawiają, że  czujesz się pełniejszy. Zapewniają one również wszystkie niezbędne aminokwasy jakich organizm potrzebuje. Posypcie nimi jogurt lub inną potrawę.

Jogurt grecki
Normalny, naturalny jogurt też zawiera dużo białka, ale grecki zawiera go dwa razy więcej! Będzie on dobry na   śniadanie lub przekąskę o każdej porze.

Komosa ryżowa
To starożytne ziarno posiada wiele białka.  8 g białka na filiżankę!  Jest to także świetna alternatywa dla ryżu z imponującą liczbą włókien i żelaza.

Edamame
Jedynymi warzywami kompletnymi w białko to edamame lub soia, które są doskonałą alternatywą dla mięsa. Pół szklanki soi ma aż 34 g białka, podczas gdy pół szklanki mięsa z kurczaka posiada około 17 gramów.
Soczewica

soeczwika

18 gramów gotowanej soczewicy dostarczy 37 procent zalecanego dziennego żelaza. Jeśli to nie wystarczy, aby Cię zainteresować, zawiera więcej niż połowę dziennego zalecanego spożycia błonnika, i może pomóc w obniżaniu poziomu cholesterolu. Zupa z soczewicy? Oczywiście!

Nasiona konopi
Posiada 10 gram białka na 2 łyżki nasion konopi i zapewnia obfitą porcję wszystkie dziewięciu niezbędnych aminokwasów. Liście zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak omega-3.

Migdały
Doskonała przekąska z dużą ilością białka. Możesz być zaskoczony, jak bardzo garstka migdałów może ograniczyć swój apetyt.

Awokado

awokado

Avo tosty, awokado pokrojone do sałatki, na kanapkę lub jedzone prosto z łyżki – pyszności! Ten owoc jest zdrowy, rozpływa się w ustach. Posiada również 2,9 g białka na jedną filiżankę.