Czy odważne projektowanie niesie za sobą obietnicę zmiany życia na lepsze? W jaki sposób wpływa na proces budowania „Nowego Wspaniałego Świata”? Odpowiedzi na te i inne pytania odnaleźć będzie można podczas 8. edycji Łódź Design Festival w dniach 9-19 października br.

W Programie Głównym zostanie pokazanych kilka projektów interpretujących  w bardzo różnorodny sposób hasło Brave New World. Część z nich od wielu miesięcy jest przygotowywana specjalnie na Łódź Design Festival, pozostałe będą miały w październiku polską premierę. Swoje rozumienie hasła przewodniego zaprezentują m.in.: Daniel Charny, Charlie Koolhas, Grupa Projektowa Tabanda, Dennis Elbers i Sven Ehmann oraz Kolektyw pan Generator.

W tym roku Łódź Design Festival stawia przede wszystkim na interaktywność. Oprócz oglądania, będzie można posłużyć się zmysłem dotyku i samodzielnie sprawdzić z jakiego materiału stworzony jest obiekt oraz jaką nadano mu strukturę i fakturę. Co więcej, będzie można naprawiać, przerabiać, odnawiać (również swoje przedmioty), a to wszystko pod okiem fachowców. Na zwiedzających czekać będzie Strefa Testów przygotowana przez grupę projektową TABANDA. To interaktywna wystawa i twórczy plac zabaw prezentujący cztery materiały – drewno, papier, metal i tekstylia. Artyści spróbują pokazać, w jaki sposób surowiec i tworzywo, przechodząc przez ludzki umysł i ręce, przekształcają się w formy – architekturę, wzornictwo czy instalacje artystyczne. Procesowi projektowania przyjrzeli się również Dennis Elbers i Sven Ehmann, kuratorzy projektu RESOLUTE – DESIGN CHANGES. Pod lupę wzięli aktualny stan społecznej odpowiedzialności designerów; śledzili w jaki sposób proces projektowania umożliwia kształtowanie społeczeństwa oraz jak zmienia się jego sposób postrzegania designu.

Co cechuje współczesną kulturę ogólnoświatową? Tego będzie można dowiedzieć się odwiedzając instalację City Lust przygotowaną specjalnie na festiwal przez Charlie Koolhas. Artystka zabierze uczestników na wyjątkową przechadzkę po pięciu współczesnych miastach, starając się, aby widzowie przestali zauważać różnice między nimi, a zaczęli dostrzegać związki, podobieństwa i wzajemne oddziaływania. Juli Capela natomiast dobrał twórców w taki sposób, by jak najróżnorodniej zaprezentować współczesną hiszpańską awangardę. Wystawa Bravos to 21 projektantów i ich 21 projektów. Jednym z elementów wspólnych jest wiek artystów – wszyscy urodzili się po 1960r.

ŁDF to nie tylko wystawy, ale również wydarzenia towarzyszące. Od lat jest nim m.in. konkurs make me!, którego celem jest wspieranie i promowanie młodych twórców. Kto otrzyma nagrodę główną w wysokości 20 000 PLN? tego dowiemy się w trakcie ceremonii otwarcia. Festiwalowej publiczności dobrze znany jest również must have – wystawa i plebiscyt, który stał się jednocześnie znakiem jakości. Skoncentrowany jest na wyłanianiu i upowszechnianiu najlepszych polskich wdrożeń użytkowych. Plebiscyt powstał, aby pokazywać dobry polski design i promować rodzimy biznes oraz projektantów.

Różnorodność wydarzeń na Łódź Design Festival sprawa, że dobrze bawić i kreatywnie uczyć będą się nie tylko profesjonaliści, ale również amatorzy – dzieci i dorośli. Każdy będzie miał okazję włączyć się w festiwal i samodzielnie spróbować swoich sił w tworzeniu, naprawianiu, kreowaniu i ulepszaniu. Duża część programu poświęcona jest najmłodszym. Dla dzieci organizatorzy przygotowali Edukreację (cykl warsztatów i spacerów) oraz edukacyjną bawialnię przestrzeni Paradyżowej Krainy zorganizowaną przez Mecenasa festiwalu – Ceramikę Paradyż. Rodzice bez obaw będą mogli zostawić swoje pociechy pod okiem opiekunów, którzy zapełnią im czas nauką w formie zabawy

Jak co roku, miłośnicy sztuki projektowania graficznego wyczekują na premierę oprawy graficznej Łódź Design. Od samego początku organizatorzy postawili na współpracę z najlepszymi, łódzkimi grafikami. Stworzony przez Studio Kretywne Progessivo layout tegorocznej edycji festiwalu w przewrotny sposób zwraca uwagę na design i jego rolę w świecie. – Tworząc identyfikację zastanawialiśmy się, czy „brave new world”, to coś nowego, czy też spojrzenie naprzód, w kontekście tego co już było. Czy czysta forma to nowoczesność, czy też ukłon w stronę klasyki? – mówi Mateusz Lipski z Progressivo.

Źródło: http://lodzdesign.com/